Sunday 2 December 2012

Perangi Jenayah Terhadap Wanita



Apakah punca menyebabkan jenayah terhadap wanita?
     Ramai yang mengatakan bahawa punca jenayah terhadap wanita pada hari ini disebabkan cara pemakaian wanita itu sendiri seperti pakaian yang menjolok mata. Pada tahun 2008, muslimat PAS memberitahu kepada Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) bahawa pakaian sekolah sekarang “seksi”  dan perlu segera dituukar pakaian sekolah tersebut kerana menyebabkan kes jenayah terhadap wanita meningkat tetapi Naib Presiden Hal Ehwal Wanita PKPIM Munirah Bahari menyatakan bahawa tidak ramai yang setuju dengan pendapat baju sekolah sekarang adalah “seksi” dan Datuk Seri Hishamammuddin Hussein juga menganggap pakaian sekolah kini tidak seksi.

          Tidak semestinya puncanya disebabkan pakaian wanita. Puncanya boleh juga berlaku disebabkan sikap kaum lelaki itu sendiri. Sikap lelaki yang sambil lewa, kurang didikan agama, ibu bapa yang mengabaikan anak – anak mereka dan serta sikap masyarakat yang mengabaikan keadaan sekeliling menyebabkan kaum wanita perlu berjaga – jaga sekiranya keluar dari kawasan rumahya.


Kempen Perangi Jenayah Terhadap Wanita
        Sebanyak 46 902 kes jenayah terhadap wanita telah direkodkan sejak 2007 sehingga Mac tahun ini, kata Timbalan Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Heng Seai Kei. Disebabkan peningkatan statistik dan kes–kes jenayah terhadap wanita semakin berleluasa, semua pihak yang bertanggungjawab melaksanakan kempen jenayah yang sistematik supaya dapat membanteras dan mengurangkan kes–kes jenayah terhadap wanita pada masa kini.

 Contohnya: Kempen Keselamatan Wanita 2012 pada 9 November 2012 telah dilancarkan dan dirasmikan oleh Datin Paduka Seri Rosmah Mansor. Selain itu, Sime Darby dan Reberry telah menaja tujuh kempen daripada 20. Selain daripada kempen, bengkel anti jenayah dan sesi dialog bersama Polis Diraja Malaysia, Ikatan Relawan Rakyat (RELA) dan Rukun Tetangga, juga menjalankan pameran–pameran berkaitan bagi membantu golongan wanita lebih peka dan berhati–hati terhadap aspek keselamatan diri.


        President PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail telah melancarkan  akaun laman sosial seperti Facebook untuk Wanita Malaysia mengenai jenayah setelah mendapat tahu bahawa kadar jenayah telah meningkat di Malaysia. Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail menggunakan jalan yang mudah dengan menggunakan teknologi seperti laman sosial untuk mengurangkan kadar jenayah. Beliau berkata, dengan melancarkan satu kempen dengan menggunakan facebook untuk membanteras jenayah sebagai agenda nasional. Beliau menjemput semua kaum wanita untuk turut serta dalam kempen di halaman facebooknya iaitu “Ibu-ibu Malaysia Menentang Jenayah” di https://www.facebook.com/mumsXcrime. Laman facebook ini terbuka kepada semua kaum wanita dan boleh berkongsi idea seperti meletakkan video dan gambar-gambar yang boleh unutk berkerjasama menyedarkan rakyat Malaysia tentang isu keselamatan di dalam negara kita dan tidak lupa juga mengurangkan kadar jenayah di negara kita.


 Sumber

 Wan Siti Haniza Wan Izahar








No comments:

Post a Comment