Kebanyakan Institusi Pengajian Tinggi
Awam (IPTA) Malaysia, dimonopoli oleh pelajar wanita, iaitu 65%, berbanding
pelajar lelaki, sebanyak 35%. Kemasukan ke IPTA bagi sesi akedemik 2011/2012
sebanyak 65.5 % telah diisi oleh pelajar wanita seperti yang diumumkan oleh
Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi. Hal ini membimbangkan kerajaan
Malaysia kerana keadaan itu tidak menggambarkan jumlah sebenar penduduk
Malaysia mengikut jantina yang menyaksikan jumlah lelaki melebihi
perempuan iaitu seramai 14,379.9 juta
berbanding 13, 870.6 juta mengikut statistik Jabatan Perangkaan Malaysia 2010.
Penyebab
pelajar wanita monopoli universiti
Kerajaan
menyerapkan kurikulum sistem pendidikan negara dengan pendidikan moden barat
yang lebih kondusif kepada pelajar wanita yang merupakan penyumbang kepada
fenomena kepupusan pelajar lelaki di IPTA. Sistem pendidikan Barat moden
dicipta bagi memenuhi keperluan masyarakat yang dikuasai lelaki sehingga
berlakunya pergerakan mendapatkan hak sama rata untuk wanita di Amerika
Syarikat (AS) dimana pakar-pakar akademik mencari jalan penyelseaian untuk
mengimbangi gender dalam pendidikan. Selain itu, budaya komunikasi pelajar
lelaki bergantung pergerakan atau penggunaan visual dan grafik dalam
pembelajaran. Secara langsung, pengajaran lisan lebih membantu pelajar wanita
berbanding pelajar lelaki yang memerlukan elemen bukan lisan dalam meningkatkan
keupayaan memahami sesuatu subjek. Hal ini kerana, pelajar wanita lebih rajin
membaca dan menghafal pelajaran berbanding pelajar lelaki yang lebih gemar
kepada bidang-bidang yang tidak memerlukan banyak membaca dan menghafal
seperti, kejuteraan, arkitek dan seni bina.
Dimanakah
pelajar lelaki ?
Lelaki
kini bertumpu di pusat serenti merupakan bilangan yang tinggi berbanding
wanita. Hal ini kerana, sikap lelaki yang mudah terpengaruh dengan rakan sebaya
menyebabkan mereka terjebak dengan gejala tidak sihat seperti merempit. Selain
itu, sistem persekolahan bermula dari sekolah rendah yang disogok dengan ‘belajar setakat lulus periksa’.
Disamping itu, sistem pembelajaran yang lebih tertumpu kepada membaca dan
menghafal tidak relevan dengan minat pelajar lelaki yang lebih gemarkan bidang
teknikal.
Tindakan
kerajaan
Kerajaan
tidak mahu golongan wanita berkelulusan tinggi mendominasikan sektor
perkhidmatan awam mahupun swasta untuk mengelakkan pembangunan sumber manusia
negara terjejas untuk jangka panjang. Kerajaan telah memperkenalkan sistem
meritokrasi bagi kemasukan ke IPTA. Sistem meritokrasi yang telah dijalankan
merupakan sistem diskriminasi kepada pelajar wanita untuk memasuki IPTA. Hal
ini kerana, sistem ini meletakan prasyarat kepada bakal mahasiswa wanita lebih
tinggi berbanding lelaki. PNGK pelajar wanita tinggi baru layak ke universiti
berbanding dengan lelaki PNGK bawah daripada wanita. Kewujudan isu ini menyebab
kerajaan ingin menukar silibus pendidikan untuk menarik perhatian pelajar
lelaki. Silibus akademik kepada silibus teknikal dan vokasional seperti
kejuruteraan, teknologi maklumat dan lain-lain yang melibatkan kemahiran.
Sumber
Siti Hawa Abdul Majid
No comments:
Post a Comment