Perkahwinan Gay
ialah perkahwinan kaum sejenis dan juga dikenali sebagai perkahwinan antara
pasangan Homoseksual. Homoseksual merupakan
hubungan seks yang melibatkan kaum sejenis sama ada lelaki atau perempuan, tetapi
masyarakat Barat memandang istilah Homoseksual secara berbeza. Mereka melihat Homoseksual
sebagai hubungan yang melibatkan antara lelaki sahaja berbanding dengan istilah
yang sebenarnya, yang turut merujuk kepada hubungan sesama perempuan. Pada masa
kini, kegiatan Homoseksual sudah menjadi perkara biasa dalam kehidupan seharian
manusia. Menurut Wolfe (1992), identiti Gay dan Lesbian tidak dapat diterima
oleh arus perdana dan sehingga menyebabkan gelaran diberikan kepada mereka ditindas dan dipinggir serta tidak digalakkan
dan dipermudahkan.
Adakah
kegiatan homoseksual berlaku secara kongenital, iaitu bersifat “Gay” atau “Lesbian”
yang diwarisi secara semula jadi atau dipengaruhi oleh persekitaran dan
mengikut perasaan ingin tahu? Sebenarnya kegiatan Homoseksual berlaku bukan
sekadar daripada individu, malah ianya juga berpunca daripada masalah keluarga,
seperti kekurangan kasih sayang daripada ibu bapa. Sebagai contoh, “Hubungan saya
dengan ayah renggang sejak kecil kerana dia garang dan tanpa saya sedari,
kekurangan kasih sayang ayah menyebabkan saya meminati lelaki lain.”
kata lelaki homoseksual yang dikenali sebagai Badrul yang kini insaf dan
kembali ke pangkal jalan.
Perkembangan
Teknologi Komunikasi & Saluran Media Massa
Pada adab ke-21, banyak informasi
boleh didapatkan melalui teknologi komunikasi dan saluran media massa. Media
massa mempunyai kuasa untuk mempengaruhi penilaian masyarakat terhadap sesuatu
isu. Sebagai contoh, media massa luar dan dalam negara memaparkan isu mengenai Ariff Alfian Rosli
bekas pelajar tajaan Petronas yang dihantar ke United Kingdom untuk membuat A
Level sebelum mengikuti pengajian praklinikal di Universiti College Dublin
(UCD) didapati telah berkahwin dengan seorang lelaki warga asing, Jonathan.
Cara media massa di Ireland memaparkan
isu perkahwinan Gay ini berbeza dengan cara media di Malaysia. Seperti yang diketahui
umum, budaya Malaysia yang menentang cara hidup Homoseksual telah melaporkan
berita yang dikatakan negatif mengenai Ariff Alfian Rosli. Sebagai contoh, “Perbuatan itu
bukan saja salah daripada pandangan agama, malah menjadi kutukan kepada budaya
sesebuah masyarakat bertamadun” (Harian Metro Online, 24 Dec
2011). Hal ini menyebabkan pembaca di Malaysia mempunyai pandangan yang negatif
terhadap Ariff Alfian Rosli. Manakala media massa di Ireland yang turut melaporkan
isu yang sama, tetapi menggunakan pendekatan yang belainan. Hal ini disebabkan
budaya Homoseksual yang lebih umum di sana. Negara Barat mengiktiraf hak untuk
mengamalkan gaya hidup songsang seperti gay,
lesbian, biseksual dan transeksual. Selain
itu, kesan daripada laporan media massa dan budaya Malaysia juga menyebabkan Ariff
Alfian Rosli menjadi takut untuk pulang
ke Malaysia. “Returning
home under the current situation is untenable . . . as I fear for my safety
there,” Mr Rosli
told The Irish Times. “My thoughts are
with my family and friends in Malaysia. I never wanted this to become a major
news story.”(22
Dec 2011, Irishtimes.com)
Negara tidak akan
menjadi mundur jika golongan Gay dan Lesbian tidak diberi pengiktirafan
undang-undang. Pemikiran baru yang menyongsang identiti Malaysia ini mungkin
mendapat sokongan landskap antarabangsa berstatus liberal serta ingin
mengganggu gugat masyarakat Malaysia yang tidak memisahkan agama dalam cara
hidup.
Sumber
5)
Wolfe, M. (1992), “Invisible women in
invisible places: lesbians, lesbian bars, and the social production of
people/environment relationships”, Architecture and Behaviour, Vol. 8
No. 2, pp. 137-58.
TEO TZE CHEE
No comments:
Post a Comment